Świetlane wizje Polski zabudowanej
sieciami autostrad objawiają się za każdym razem kiedy minister
transportu zabiera głos w temacie tychże dróg. Rzeczywistość
niestety jest zgoła odmienna od tego co minister zapisał w swoich
planach. Pamiętacie euro 2012? Do dnia dzisiejszego (a od
zakończenia mistrzostw minął rok) nie udało się zrealizować
inwestycji drogowych, które miały umożliwiać komfortowe
przemieszczanie się kibiców zagranicznych po Polsce. Pamiętajmy
tylko, że te plany dotyczyły zaledwie trzech dłuższych „nitek”
przecinających nasz kraj. Dwie ze wschodu na zachód i jedna z
północy na południe. Z Częstochowy do Wrocławia bądź z
Warszawy do Rzeszowa autostradą nie pojedziemy jeszcze przez wiele
lat. Na dzień 3 lipca 2013 roku oddanych do użytku mamy 1388km
autostrad. Czy to dużo? Posłużmy się grafiką obrazującą
porównanie naszego kraju do Niemiec i Węgier:
Niemcy posiadają sieć 12800 (2011
rok) autostrad na powierzchni kraju 357 tys km kw.
Węgrzy posiadają sieć 1280 km
autostrad na powierzchni kraju 93 tys km kw
Polska posiada sieć 1388 km autostrad
na powierzchni kraju 312 tys km kw
Kraj | Powierzchnia (w tys km kw) | Ilość km autostrad (w km) | Ilość km autostrad na 1000km kw |
Polska | 312 | 1388 | 4,45 |
Niemcy | 357 | 12800 | 35,8 |
Węgry | 93 | 1280 | 13,8 |
Z powyższych zestawień wynika jasno,
że mamy 3x mniej autostrad od Węgrów i 8 razy mniej od Niemców w
przeliczeniu na 1000km kw. Tak jak w przypadku porównania z Niemcami
można poruszyć argument, że żyli w wolnej europie i mieli więcej
czasu na budowę dróg, tak Węgry deklasują nas posiadając na
budowę dróg tyle samo czasu co my.
Możemy serdecznie pogratulować
wszystkim byłym jak i obecnemu ministrowi transportu za dobrze
spełniony obowiązek!
Jako ciekawostkę podam jeszcze koszt
44 km fragmentu autostrady A1 z Pyrzowic do Sośnicy to 5,91mld zł
co daje 134mln/km co daje 134tys zł za metr.
W cenie 44 km autostrady można kupić
149620 samochodów Volkswagen Polo 1,2 z rocznika 2013.
Gratulujemy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz